סגירה

x

דף הבית  > הודעה חשובות

בחירת מקצוע

אתם נמצאים אחרי שרות לאומי או צבאי, חלקכם אולי חזרתם עכשיו בדיוק מה"טיול הגדול" של אחרי צבא, אולי אתם חבר'ה צעירים שעובדים קשה כדי לממן את עצמכם ואז פתאום מגיעה השאלה הבאה:

" אז מה אתה הולך לעשות שנה הבאה??? "

 

כולנו נתקלנו בשאלה הזאת לפחות פעם אחת במהלך חיינו.. מצד חברים, משפחה, אנשים סקרנים.. לפעמים ידענו מה לענות להם , ולפעמים לא ידענו מה לענות אפילו לעצמנו.

 

מגוון האפשרויות העומד בפנינו הוא גדול, עצום ורחב. האם להתחיל ללמוד, או לטייל בחו"ל, האם לעבוד, או אולי לעשות שנת חופש עם פסיכומטרי? הרבה אפשרויות, הרבה ברורים, ובסוף- החלטה אחת.  

 

אחת מהאפשרויות הטבעיות, הנפוצות, וכמעט השגרתיות אפשר לומר, היא ללכת ללמוד מקצוע במוסד ללימודים גבוהים.
לרכוש השכלה ומקצוע, נחשב כיום לאחד הדברים היותר חשובים שהעולם מציע לנו. לידע, יש כוח. הוא מאפשר לנו להתקדם ולהתפתח, להשכיל ולהיות מומחים בתחום שאותו אנחנו לומדים.  הוא מפתח בנו מיומנות למידה, משמעת עצמית, התמדה,חריצות, וכישורים נוספים שיוכלו לעזור לנו בהמשך החיים שלנו.

 

אז איך בוחרים מקצוע?

 

אחת השאלות היותר מהותיות שאנחנו נדרשים לשאול בחיינו. מצד אחד יש לה השפעת הרת גורל, מצד שני, היא לא חתונה קתולית. אם נבחר את המקצוע הנכון והמדויק עבורנו, נוכל ליהנות בתואר! ולהפיק מהלימודים תועלת הרבה יותר משמעותית. לעומת זאת, אם נבחר מקצוע על סמך מה שהסביבה שלנו רוצה ואולי גם מדרבנת יתר על המידה, נוכל למצוא את עצמנו במקום שלא יהיה טוב לנו, ונרגיש שהלימודים הם מעמסה אחת גדולה.

 

אז נכון שמגוון האפשרויות של הלימודים הוא גדול מאוד. ואנחנו יכולים להתבלבל מכל שפע. אבל למזלנו, יש שאלות, דרכים ושיטות שיוכלו לכוון אותנו ולעזור לנו בהחלטה.

אז איך עושים את זה נכון? איך בוחרים תחום לימודים? על סמך מה?

נשאל את עצמנו כמה שאלות עיקריות:

 

  • האם אנחנו מכירים את כל אפשרויות הלימודים? את כל התחומים? אם לא- כדאי להיכנס לאנציקלופדיית המקצועות ולעבור עליהן בצורה מדוקדקת ויסודית. תוך כדי, נסו לראות אם יש איזה מקצוע שמעניין אתכם ממקצועות אחרים, האם יש איזה מקצוע שמושך לכם את העין?

  • האם יש תחומים ומקצועות שאנחנו יכולים לומר בצורה ברורה וחד משמעית שאותם אנחנו לא רוצים ללמוד? הסיבות כרגע לא משנות. התשובה לשאלה הזו יכולה להשאיר אתכם עם מספר מועט יותר של תחומי לימוד אפשריים.

  • חשבו: במה אתם טובים? ומה אתם נהנים לעשות? שתי השאלות הללו הולכות ביחד. כי אם אתם טובים במשהו מסוים, לא אומר שאתם נהנים לעשות אותו. אבל אם אתם נהנים מעשייה מסוימת, יש לכם את האפשרות להתמקצע בתחום ולהיות גם טובים בו.

 

ננסה לפתח את השאלה הזו קצת יותר.

  • האם אתם אוהבים להתעסק עם מספרים? או שזה מבהיל אתכם?
  • האם אתם נהנים מלפתור חידות היגיון ותשבצים?
  • האם אתם נהנים מקריאה ומכתיבה?
  • האם עבודה במשרד ממוזג מתאימה לכם יותר, או שאתם אנשים שחייבים להסתובב בשטח?
  • האם מתאים לכם לעבוד עם אנשים, מחשב או בעצם לבד?
  • האם יש בכם כישרון חבוי שרק אתם יודעים על כך? זה הזמן להוציא אותו מהארון.
  • האם אתם נהנים מעבודות טכניות?
  • האם יש בכם נפש רגישה, מטפלת ודואגת? האם אתם אוהבים להקשיב לאנשים אחרים או שאתם מתעייפים מהם נורא מהר?
  • האם יש לכם לשון "חלקה" ועשיית צדק היא ערך עליון עבורכם?
  • האם חומרים, בדיקות מעבדה ונתונים הם דברים אשר מרגשים אתכם?

 

השאלות הללו רבות, ולמען האמת גם אין להם סוף. אבל הן בהחלט יכולות לשמש התחלה. וכיוון, מעיין מגדלור שיכוון ויאיר את הדרך.

 

קיימים פרמטרים נוספים שיש לתת עליהם את הדגש לפני שאנחנו בוחרים מקצוע, כמו אפשרויות תעסוקה לאחר הלימודים- האם מדובר במקצוע שהולך ונעלם, או במקצוע מבוקש שנמצא במגמת עליה? האם יש הצפה של אנשים שלמדו את התחום הזה בשוק? או שיש מחסור באנשים מומחים במקצוע הזה, ודווקא ללמוד את התחום יכול להוות עבורי סוג של בידול? האם המקצוע שאלמד יכול לתת לי אפשרויות שכר טובות ויעזור לי להתפרנס בכבוד? האם קל למצוא בתחום הזה עבודה או שאולי אצטרך להתפשר על עבודה שהיא לא בתחום שלמדתי?

 

התהליך הזה יכול להיות ארוך, מתיש, ואפילו סוחט. אבל הכנה טובה- שכוללת ברור מקיף, דיבור עם אנשים שעברו את אותו מסלול, הבנה לפרטי פרטים מהו המקצוע, מה לומדים בו, ומה עושים איתו בסוף, יכולה לגרום לכם להיות במקום המדויק והנכון עבורכם ולמנוע מכם טעויות שרק מבזבזות זמן.
תקופת הלימודים בצורה כזו יכולה להיות תקופה מהנה, מלמדת, מעשירה ומקדמת. האמינו בעצמכם שכל דבר הוא אפשרי, וכמו שהקלישאה אומרת, אבל בסוף היא תמיד נכונה, השמים פה, הם רק הגבול.

 

חדשות

אוניברסיטה העברית קיבלה מקום 77 בעולם, הישג מרשים

אוניברסיטה העברית קיבלה מקום 77...

  המדד שנגחאי אשר מדרג מוסדות אקדמיים בעולם אחת לשנה, דירג אוניברסיטה העברים במקום 77, הטניון...

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של רפואה או מדעים? "בריחת המוחות"

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של...

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של רפואה או מדעים? "בריחת המוחות"   בשנת 2019 היחס בין אקדמאים...

לימודים בעידן קורונה

לימודים בעידן קורונה

עצות ללימודים אקדמיים בעידן קורונה ולמה זה יכול להיות מסוכן עבור האוכלוסייה. אתם תהיו דור...