סגירה

x

דף הבית  > חדשות

הכנה לקראת ראיונות במוסדות לימוד אקדמיים

 

 

התעניינתם בתחומי לימודים שונים ,עשיתם מחקר מקיף על המקצוע,מה לומדים בו בפרוטרוט, מהם תנאי הקבלה, מי הם המרצים, מהי איכות ההוראה ומהם אפשרויות התעסוקה בסוף התואר. ואתם מותשים מכל התהליך הזה אבל בעיקר מוכנים ונרגשים להתחיל פרק חדש בחייכם.

 

חלק מאיתנו, יצטרכו כחלק מתנאי הקבלה, לעבור ראיון במוסד האקדמי שאליו הם רוצים להתקבל. בדיוק בשביל זה, אנחנו פה- כדי לתת לכם את הטיפים הכי טובים (אבל הכי טובים!) כדי שתעברו את הראיון הזה בשלום ובעיקר-בהצלחה! אז שבו לכם עכשיו עם כוס קפה, אל תשכחו איזה משהו מתוק בצד ותהנו מהקריאה...

 

רוב האנשים בעולם, כשהם שומעים שהם צריכים לעבור "ראיון", אם זה ללימודים, לתכנית כלשהי, לפרויקט או לעבודה חדשה, הם ישר נכנסים לפאניקה וללחץ. ראיון, נתפס כדבר מלחיץ ומפחיד שלא תמיד אנחנו יודעים איך להתמודד איתו. בראיון אנחנו נדרשים להציג ובעיקר לשווק את עצמנו.  להיות 'אנחנו', ובגרסא הכי טובה שלנו, מול אנשים בכירים, שמנוסים בדרך כלל בתחומם, יודעי דבר. גדולים מאיתנו בשנים, גדולים מאיתנו בחכמה. במילה אחת, לא פחות ממפחיד.

 

אז זהו. שלא. זאת אומרת- שזה ממש לא חייב להיות ככה.        

                                

עם הכנה נכונה, תשומת לב לפרטים החשובים ובעיקר אמונה בעצמנו-נצליח לעבור כל ראיון!

אז מאיפה מתחילים אתם שואלים?

 

 

 

אמונה. קודם כל אמונה. אמונה בעצמנו זה הדבר הראשון שאיתו אנחנו צועדים לקראת הראיון. אמונה זה להיות שלמים עם מי שאנחנו. אמונה זה להיות בטוחים בעצמנו ובבחירות שלנו. אמונה- שאם אנחנו פה-אנחנו יכולים ומסוגלים. לא פחות מזה.
אם אתם רוצים ללמוד את המקצוע הזה, תראו להם כמה אתם רוצים את זה. אבל לא פחות חשוב-תראו להם כמה אתם מאמינים בעצמכם. זה אולי נשמע קלישאתי, אבל מעבר לניסים המדהימים שהמחשבה הזו תחולל, אם נפנים אותה כמו מנטרה, היא בסוף תושרש וכמו נבואה המגשימה את עצמה-נהיה כאלו באמת. מה גם שאנשים תמיד אוהבים לראות אנשים שמאמינים בעצמם. זה מכניס להם זיק של תקווה גם לחייהם שלהם. בקיצור, אל תלכו להלחם בלי אמונה.

 

 

תהיו מי שאתם. זה מתקשר לסעיף הקודם, אבל מוסיף עוד נדבך. אל תשחקו ואל תציגו דמות שאתם לא. תהיו אמיתיים עם עצמכם ועם המראיינים.

 

טוב, אז עשינו קצת עבודה פנימית. מה עם קצת פרקטיקה?

 

בירור האנשים שעומדים לראיין אתכם - אם יש לכם דרך לברר מי עומד לראיין אתכם- אתם בדרך הנכונה. מה הקשר אתם שואלים? בעידן הטכנולוגי של היום, בעזרת גוגל, פייסבוק ואפילו יוטיוב תוכלו לגלות על המראיינים שלכם רבות. לעיתים מדובר בפרטים שלא חשובים בכלל. לעיתים תחביב ישן של אחד המרואיינים, שבמקרה גם אתם אוהבים יכול ליצור איזה חיבה והדדיות. מה גם-שבצעד כזה יש משהו מקל. אתם קצת יודעים לקראת מה אתם הולכים ויש בזה לפעמים משהו גם מרגיע.

 

נסו להעלות בראש שאלות אפשריות שיכולים לשאול אתכם. כמו ספר לי על עצמך, מהם היתרונות והחולשות. למה אתם רוצים ללמוד את זה? חשבו על התשובות הכי טובות שלכם! אל תהיו בנאליים, תהיו יצירתיים ומקוריים.ציינו פרטים שיכולים להעלות נקודות זכות אצל המרואוינים, כמו פרויקט מגניב, התנדבות מיוחדת שלקחתם בה חלק. הישג משמעותי שהצלחתם להשיג בחייכם ואתם גאים בו. מצאו לכם מבעוד מועד, (יש לחשוב על כך מראש!) דרך להשחיל אותו לתוך אחת מהתשובות. פה יש להיות זהירים,לשדר ביטחון,אבל לא ביטחון עצמי גבוה מידי.

 

שפת גוף מה לא נאמר על שפת גוף. על השפה הלא מילולית שהגוף שלנו משדר. על החשיבות, המשמעות ועל הכוח האדיר שלה. נתייחס לדברים העיקריים ביותר. אחד הדברים הבסיסיים שיש לשים לב אליהם, בעיקר בהכנה למוסדות לימוד אקדמיים, זה שלא יהיה דיסוננס קוגניטיבי. דיסוננס, התנגשות, נוצרת כשהפה שלי אומר משהו, וכשתנועות הגוף שלי משדרות משהו אחר לגמרי. שפי וליבי אינם שווים. מומלץ שלא לשלב ידיים, או רגליים. אלא לשבת בצורה זקופה ולא מתכנסת. יצירת קשר עין עם המראיין הוא אחד הדברים החשובים, הוא יוצר אותנטיות וכנות. אבל יש להיזהר שלא להסתכל על המרואיין בצורה בוחנת ולגרום לו לאי נוחות. מימיקות-תנועות הפנים, מחייכות, מגיבות למה ששואלים אותנו. אנחנו מקשיבים, לא מתפרצים. נותנים לצד השני להתבטא, מהנהנים ומגיבים.

 

לבוש- הקפידו להגיע בלבוש מכובד, המכבד את עצמכם ואת המקום. אם הגעתם עם מעיל או ז'קט, מומלץ להוריד אותו. מומלץ ללבוש בגדים נקיים ומגוהצים וכדאי להימנע מצבעים אפורים ומשעממים.

 

סימולציה- בקשו מאח או חבר שיעשה לכם הדגמה. הוא המראיין ואתם המרואיינים. הוא בוחר את השאלות ולא מגלה לכם מהן! מומלץ לעשות את הסימולציה הזו כמה פעמים. לאחר מספר פעמים יהיה לכם אומדן לגבי עצמכם, איפה קל לכם, איפה קשה לכם. על מה כדאי לחזור שוב..

 

אחת החוכמות האולי יותר מבריקות שניתן לעשות בראיון,הוא לנתב  את השיחה למקום שאתם שוחים בו בעיניים עצומות ומסתדרים בו מצוין ללא מצופים. מלבד העובדה שתמשכו את המראיין למקום שהכי טוב לכם בו, הדבר ירגיע אתכם, יוריד את סף הלחץ, ויאפשר לכם להראות את מי שאתם באמת, גם בפני האנשים הבכירים והמוכשרים ביותר.

 

אז נכון, במחשבה הראשונה, לעבור ראיון יכול להיות קצת מפחיד. אבל עם הטיפים האלו אתם הולכים להצליח-ובגדול. מפה- זה כבר תלוי בכם...

 

חדשות

אוניברסיטה העברית קיבלה מקום 77 בעולם, הישג מרשים

אוניברסיטה העברית קיבלה מקום 77...

  המדד שנגחאי אשר מדרג מוסדות אקדמיים בעולם אחת לשנה, דירג אוניברסיטה העברים במקום 77, הטניון...

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של רפואה או מדעים? "בריחת המוחות"

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של...

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של רפואה או מדעים? "בריחת המוחות"   בשנת 2019 היחס בין אקדמאים...

לימודים בעידן קורונה

לימודים בעידן קורונה

עצות ללימודים אקדמיים בעידן קורונה ולמה זה יכול להיות מסוכן עבור האוכלוסייה. אתם תהיו דור...