סגירה

x

דף הבית  > חדשות

אחת ולתמיד איפה כדאי ללמוד: אוניברסיטה או מכללה?

אוניברסיטה או מכללה?

 

היכן כדאי ללמוד תואר ראשון, באוניברסיטה או במכללה? מה יותר נכון? אחת הדילמות הגדולות של תלמיד הנכנס לעולם האקדמיה. אנחנו נבהיר כמה נקודות חשובות לפני קבלת החלטה.

 

אוניברסיטה או מכללה? נושא שהולך ומתגבר עם הזמן, בעיקר בגלל כמות המכללות שיש היום במדינה, יש כיום 9 אוניברסיטאות: העברית בירושלים, מכון ויצמן, תל אביב, בן גוריון, בר אילן, חיפה, טכניון, האוניברסיטה הפתוחה ואריאל שהוכרה לאחרונה כאוניברסיטה. לעומת זאת יש עשרות מכללות בארץ עם הרבה גיוון מבחינת נושאי הלימוד.

 

תלמיד שהולך לבחור צריך לקחת בחשבון כמה שאלות נוספות:

 

נושא לימוד:

 

היום נמצא מכללות המובילות במקצועות לימוד מסויימים: כמו משפטים, מחשבים, תקשורת, לימודי תעודה ועוד, במקצועות אלה אין הבדל משמעותי ברמת הלימודים בין אוניברסיטה ומכללה, לכן צריך לבחון את המכללה הנכונה על ידי הישגים קודמים.


לעומת זאת, ישנם מקצועות מסויימים שלא ניתן ללמוד אותם במכללות כמו רפואה, תחומים רבים במדעי הרוח כמו פילוסופיה, היסטוריה, שפות לתואר ראשון וגם מספר תחומים אומנותיים. במקביל  ישנם תחומים (בדרך כלל לא תואר ראשון) ניתן ללמוד אותם רק במכללות כמו רפואה משלימה. אוניברסיטאות הם לרוב כל מה שקשור לתואר ראשון.

 סיכום: הבחירה כאן לפי תחום לימוד, איפה מלמדים אותו, והאם יש פער ברמת הלמודים בין אוניברסיטה למכללה, למודי תעודה בדרך כלל רק במכללה למשל. אם לוקחים מדעי מחשב, היום הפער מצמצם ברמת לימודים בין אוניברסיטה למכללה.

 

 

 חשוב לדעת מה הכיוון לפני הרשמה

 

היוקרה של התואר

 

העניין השני קשור לראשון, אם בחרתם ללמוד מדעי מחשב למשל, אין ספק שאם לומדים אותו בטכניון יהיה יוקרתי יותר מאשר מכללה, והרבה יותר קל להתקבל למשרה בתום או במהלך הלמודים, כי ישנה חשיבות רבה למוסד האקדמי אליו בחרתם להירשם. אבל...

 נכון... עדיין מתקבלים בוגרי המכללות יפה מאוד בשוק ההייטק ויש כאלה שמצליחים יותר מאשר בוגרי טכניון ולא רק בתחום ההייטק הדוגמה הזאת, בכל תחום אחר. כי ההצלחה היא תלויה הרבה מאוד באישיות של הבן אדם מאשר התעודה.


בעוד שעדיין תואר של אוניברסיטה עדיין נחשב יותר כיום מתואר של מכללה. ישנם מכללות שנחשבות למכללות יוקרה ומובילות בתחומים מסויימים לכן תופעה זו הולכת ונעלמת ויש היום מקומות עבודה רבים שלא משנה להם אם התואר שלכם במדעי מחשב, סיעוד או במשפטים הוא של אוניברסיטה או מכללה, במיוחד אם למדתם במכללה יוקרתית.




היוקרה של התואר גם חשובה לפעמים!


תנאי קבלה:

 

ההחלטה המתקבלת  ללמוד במכללה בעיקר על סמך תנאי קבלה. היתרון הגדל ביותר של המכללות על פני האוניברסיטאות הוא בכל הקשור לתנאי הקבלה. קל יותר להתקבל ללימודים במכללות מאשר ללימודים באוניברסיטאות. הקריטריונים לקבלת מועמדים על סמך בחינות הבגרות והציון הפסיכומטרי הם דומים במכללות ובאוניברסיטאות, אבל רוב המכללות היום מסתמכות יותר על ראיון אישי אפילו אם הסכם הוא מתחת לדרוש, לכן  הסיבה העיקרית בגינה אנשים נרשמים למכללה ולא לאוניברסיטה היא בגלל תנאי הקבלה הנוחים יותר. 

 

חשוב לדעת  מקצועות לתואר ראשון כמו פיזיקה ומתמטיקה אשר נלמדים אך ורק באוניברסיטה ספי הקבלה הם נמוכים אבל הלימודים הם קשים. אותו דבר במכללות לפעמים הקבלה נוחה אבל הלימודים קשים. זכרו ביקוש גבוהה לא תמיד מעיד על רמת הקושי או הדרישה במשק.

 

 

 

תארים מתקדמים:

 

בחשיבה על תואר שני ומעלה כאן ההעדפה היא ללימודים באוניברסיטה, כמעט כל תחום יש העדפה לתארים מתקדמים ובמיוחד בתחום מדעים מדוייקים, ביולוגיה, כימיה ורפואה אבל –גם מקצועות כמו  במשפטים, מנהל עסקים, פסיכולוגיה, מדעי המדינה, תקשורת, כלכלה ועוד, ישנה חשיבות להתקדם.

 

אין כל ספק כי תואר שני מהווה כיום יתרון גדול מאוד בשוק העבודה, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. רוב המכללות מקנות רק תואר ראשון וישנן מכללות בודדות שיש בהן גם לימודים לתואר שני.

 

כיום, קשה מאוד להתקבל למשרות הטובות ביותר ללא תואר ראשון, אך יש גם משרות בכירת שאפילו תואר ראשון כבר לא מספיק ויש צורך בתואר שני. כל מי שרוצה ללמוד לקראת תואר שני עושה זאת בדרך כלל באוניברסיטאות ולא במכללות, פשוט בגלל שמכללות בודדות קיבלו אישורים ללמד לתואר שני.

 

לימודי תואר שלישי (לדוקטורט) לא קיימים בכלל במכללות וגם כאן העדיפות היא לאוניברסיטאות. לכן, אם אתם שוקלים לימודים לקראת תואר שני, רוב הסיכויים שתצטרכו להירשם לאוניברסיטה ולא למכללה.

 

 

משך זמן התואר

 

בקיצור האוניברסיטאות פחות גמישות למעט אוניברסיטה הפתוחה לעניין משך זמן הלימודים בכך יש להם תנאים מחמירים לאלה שלא מסיימים בזמן. חשוב לציין משך זמן הלימודים לתואר מסויים באוניברסיטה או במכללה הוא זהה.

 

המכללות יותר גמישות מבחינת זמן, ניתן ללמוד גם על פני 5 שנים ויותר (בהתאם לנוחיות של התלמיד).






צריך להיזהר מבזבוז זמן מיותר!


 

שכר לימוד:

 

כאן ההעדפה היא לאוניברסיטאות, בכל האוניברסיטאות שכר הלימוד הוא אוניברסיטאי, כלומר שכר לימוד קבוע שנקבע על ידי המדינה.  מכללות פרטיות שכר הלימוד יכול להגיע ליותר מ-20 אלף שקל לשנת לימוד.

 

 

 כסף גם אופציה!



לסיכום 

אתם צריכים לדעת מה חשוב לכם, מתחילים באיזה תחום אתם מעוניינים, כמה זה משנה אם אוניברסיטה או מכללה. חשוב מאוד לקחת בחשבון את כל הפרמטרים שהוזכרו למעלה: נושא לימוד, סוגי התארים, האיכות של מוסד הלימוד, תנאי הקבלה, עלות הלימודים וכו’, חשובים בחלטה שלכם לאיפה לקחת את העתיד שלכם.

חשבו את סכם הקבלה שלכם על ידי מערכת חישוב סכם של Toaar:

http://www.toaar.com/sekh.php

כאן אתם יכולים לראות איפה מלמדים כל מקצוע גם.

בהצלחה

חדשות

אוניברסיטה העברית קיבלה מקום 77 בעולם, הישג מרשים

אוניברסיטה העברית קיבלה מקום 77...

  המדד שנגחאי אשר מדרג מוסדות אקדמיים בעולם אחת לשנה, דירג אוניברסיטה העברים במקום 77, הטניון...

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של רפואה או מדעים? "בריחת המוחות"

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של...

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של רפואה או מדעים? "בריחת המוחות"   בשנת 2019 היחס בין אקדמאים...

לימודים בעידן קורונה

לימודים בעידן קורונה

עצות ללימודים אקדמיים בעידן קורונה ולמה זה יכול להיות מסוכן עבור האוכלוסייה. אתם תהיו דור...