סגירה

x

דף הבית  > תואר ראשון

משפטים ופסיכולוגיה

לימודי משפטים ופסיכולוגיה

 

הקדמה:

 

עורך דין הינו אדם אשר למד את החוק. חוק הוא המערכת של כללי התנהגות שנקבעו על-ידי רשויות השלטון. משפטים הם תחום העוסק בחקר הפרדיגמה של החוק ודרכי אכיפתו. יש הרבה תחומי משפט: משפט חוקתי ומנהלי, משפט פלילי, משפט אזרחי ומשפט בינלאומי. ישנם גם ענפי משפט משניים: דיני חוזים, הדין האזרחי, דיני הנזיקין, דיני עבודה, דיני קניין, דיני קניין רוחני, דיני תאגידים, דיני משפחה, דיני עשיית עושר ולא במשפט, דיני הירושה, דיני הגנת הפרטיות, דיני ביטוח, דיני מחשבים, הגבלים עסקיים, דיני לשון הרע, משפט וזקנה ומשפט צבאי.

עורכי הדין במסגרת הלימודים שלהן ובמסגרת העבודה שלהם יכולים להתמחות בכל אחד מענפי המשפט האלה.

 

פסיכולוגיה עוסקת בחקר הנפש, התפקודים המנטליים וההתנהגות.

המטרה המיידית והעיקרית של פסיכולוגיה היא הבנת האדם כיחיד או כחלק מקבוצה באמצעות עקרונות פסיכולוגיים וחקר מקרים ספציפיים. הפסיכולוגים מנסים להבין השפעת תפקודים מנטליים על האדם כפרט בודד ועל ההתנהגות החברתית כחלק מקבוצה. לימודי פסיכולוגיה מכשירים את הסטודנטים לנתח, לחקור ולהבין את כל מה שקשור לעולמו הנפשי של האדם.

יש לציין שתואר בוגר בפסיכולוגיה לא מתיר לפי חוק לעסוק כפסיכולוג, אלא רק בעלי תואר שני בפסיכולוגיה מורשים לפי חוק לעסוק כפסיכולוגים. בוגרי תואר ראשון יכולים להשתלב במגוון תחומי ייעוץ והדרכה.

 

 

 

אפשרויות תעסוקה:

 

עורכי דין יכולים להשתלב בהרבה מסגרות: יועצים של גופים ציבוריים, ארגונים וחברות שונות בענייני משפט, עצמאיים המייצגים לקוחות או חברות, שכירים בפרקליטות המדינה המייצגים את משרדי הממשלה ועוד.

בעלי תואר ראשון בפסיכולוגיה יכולים לעסוק בתחום הייעוץ וההדרכה בחברות כח אדם, במוסדות חינוכיים, במחלקות משאבי אנוש ועוד.

בעלי תואר שני יכולים לעסוק כפסיכולוגים בבתי חולים, בבתי הספר, בגני ילדים, בחברות ייעוץ והכוונה לבחירת קריירה, במוסדות שיקומיים, בבתי-אבות, בועדות קבלה לגיוס עובדים או קבלה לסטודנטים, במרפאות פרטיות ועוד.

 

הפסיכולוגים יכולים לעסוק במגוון רב של תפקודים בהתאם להתמחות שלהם בתואר השני: פסיכולוגיה קלינית, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה חינוכית, פסיכולוגיה שיקומית, פסיכולוגיה רפואית, פסיכולוגיה חברתית-תעסוקתית-ארגונית, פסיכולוגיה ניסויית, נוירו פסיכולוגיה, פסיכולוגיה קוגניטיבית וסקסולוגיה.

בנוסף, הבוגרים יכולים להתקדם לתואר שני ושלישי.

 

 

נושאי לימוד:

 

מקורות המשפט, דיני משפחה וירושה, דיני עונשין, משפט מנהלי, משפט בינלאומי פומבי, דיני תאגידים, דיני נזיקין, דיני קניין, משפט עברי, דיני ראיות, דיני מיסים, משפט בינלאומי פרטי, סדר דין אזרחי, סדר דין פלילי, דיני עבודה, אתיקה מקצועית, דיני האיחוד האירופי, מחקר משפטי, פסיכולוגיה התפתחותית של הילד המתבגר, תיאוריות באישיות, פסיכולוגיה קוגניטיבית, מיומנויות בפסיכולוגיה, פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה התפתחותית של המבוגר הזקן, פסיכולוגיה פיזיולוגית, פסיכופתולוגיה, תיאוריות בלמידה, פסיכולוגיה של המגדר, פסיכולוגיה ניסויית, קוגניציה חברתית, שיטות מחקר, מבחני הערכה, פיתוח זהות אישית ומקצועית ועוד.

 

 

 

בתי-הספר למשפטים ופסיכולוגיה בארץ:

 

  • אוניברסיטת חיפה.
  • המרכז הבינתחומי בהרצליה.

 

 

 

משך הלימודים:

 

משך הלימודים הוא 3.5 שנים שבסיומן מקבלים את התואר B.A בפסיכולוגיה משך ואת התואר LL.B. על מנת שיהיה אפשר לעסוק כעורך דין יש לעבור הכשרה מקצועית (סטאז') בת שנה ולעמוד בהצלחה במבחן לשכת עורכי הדין.

 

 

 

התנאים הדרושים לקבלה ללימודי משפטים ופיסכולוגיה לתואר בוגר:

 

אוניברסיטת חיפה:

 

  • ציון התאמה 665 ומעלה.
  • ציון 120 במיון אנגלית.
  • ציון 120 בבחינת יע"ל.

 

 

המרכז הבינתחומי בהרצליה:

 

  • תנאי הקבלה לא מתפרסמים באתר שלהם, יש ליצור קשר: rishum@idc.ac.il