סגירה

x

דף הבית  > חדשות

טלטלת מבחני הבגרות- דרך למידה וגישה

טלטלת מבחני הבגרות והלקחים ממנה

 

גל ההדלפות, הקשחת התקנות מצד משרד החינוך והמחאה שבאה בעקבותיה, שיקפו את מצבו של התחום ואת הלחץ הכללי הרוחש סביבו * מה היה? מה השתנה? ובעיקר: מה חשוב שנלמד מכך לקראת הבאות?

הטלטלה שעברה בימים האחרונים על מבחני הבגרות, העלתה על סדר היום הארצי שני נושאים מרכזיים: המלחמה בהדלפות וחרדת הנבחנים. מצד אחד ניצבה אחריותו של משרד החינוך למגר את מחדלי הדלפת הבחינות טרם קיומן – שהפכו לתופעה מדאיגה בהיקפה - ומנגד תחושות הענישה שריחפה מעל כלל הנבחנים שהתמרמרו על קולקטיביות המהלך והגברת החרדות מפני הבגרויות שבפת, שגם בימים "שלווים" יותר מעלים את מפלס הדריכות והלחץ בקרב הנבחנים.

 



תלמידים, מורים ומנהלים כאחד נזעקו לאחרונה לנוכח התקנות המחמירות של משרד החינוך, שהוטלו בסמוך לבחינות בשפות ובמטמטיקה. תקנות ששונו ולמעשה רוככו ברגע האחרון, אך הבאזז סביב הנושא רק יצר מערכת לחצים נוספים על הנבחנים הצעירים. "מבצעים ניסויים בתלמידים", "בית הספר הפך לבית כלא", ושאר טענות שהבשילו עד להפגנות של ממש, ליוו את ימי הבגרויות האחרונים ושיקפו בכך את הקונפליקטים הרבים סביב נושא רגיש זה.


הגבלות כדרך מוצא

ביטולם של מספר מבחני בגרות  בתחילת השנה עקב הדלפת תוכנם לתלמידים, הובילו את משרד החינוך להחלטה לפיה אין מניעה מהגברת הפיקוח, גם בדרכים לא מקובלות של חיוב הנבחנים לשהות בכיתות למשך 45 דקות טרם קיום המבחן, ובסדר ישיבה שנקבע מראש, בעוד צוותי הניהול מיהרו להדפיס את המבחנים תוך פרק זמן קצר זה ולהפיצם במועד לכיתות.

גל המחאות שיצרה אותה הוראה הוביל לריכוכה מאוחר יותר בדמות הסתפקות בהפקדת הטלפונים הניידים של הנבחנים, כחצי שעה טרם מועד קיום מבחן הבגרות במתמטיקה. בסופו של יום הכל עבר בשלום, אך מחדל הדלפת המבחנים לרשת נותרה עדיין בעינה.

בדיעבד, ייתכן ומשרד החינוך פעל באופן היסטרי משהו בכל הקשור לשינוי נהלי הבחינה, אך לצד המחאות והביקורת כנגד המהלך; יש לזכור את הסיבה לנקיטת המשרד במגבלות המדוברות ומלחמתו לאפשר מבחן הוגן ואחיד לכולם.


זהירות הדלפות

בעידן הדיגיטלי הנוכחי, הפכו ההדלפות לסוג של נורמה שהלכה והשתרשה באופן מדאיג בקרב תלמידים לא מעטים. לצד בעיית חוסר האחידות בקרב הנבחנים (אלו ש"נהנו" מאותן הדלפות ומנגד אלו שנבחנו רק על סמך הידע וההבנה שצברו ללא קיצורי דרך), הבליטו אותן הדלפות את הסגידה לציון הסופי כתכלית הכל, גם על חשבון הבנה אמיתית ומעמיקה של החומר הנלמד. יתרה מכך, תלמידים העידו כי קיבלו לידיהם את נוסח מבחן הבגרות באנגלית טרם קיומו, בעבור תשלום כספי. מה שמעלה אפשרות בעייתית של מבחנים מודלפים לבעלי יכולת כלכלית, לעומת אחרים.

 

 

 

 

ציונים זה לא הכל

ציונים גבוהים בבגריויות אמורים לסייע להשתלבות עתידית (לצד פרמטרים נוספים כגון המבחן הפסיכומטרי) בפקולטות האיכותיות ובמוסדות האקדמיים המובילים, אך מנגד, במקרים של קיצורי דרך לא כשרים (הדלפות, העתקות וכיו"ב) מדובר בחרב פיפיות העלולה להוביל את הנבחן לדילמות לא פשוטות בהמשך עתידו ההשכלתי, כמי שלא באמת שולט בחומרים הלימודיים שעל חלקם יצטרך להסתמך בעתיד. נכון, לא כל מקצוע הנבחן בבגרות בתיכון יהיה רלוונטי לעתידם של כלל הנבחנים, אך ההרגל הקלוקל שיוצרים אותם קיצורי דרך, עשוייים לגבות כאמור את מחירם בהמשך.



 

חשוב לזכור: אין תחליף לידע אישי. כשאתה שולט בחומר הלימודי, גם מפלס החרדה טרם הבחינה יורד פלאים, המבחן עצמו הינו קל יותר, ולא פחות חשוב – הציון הסופי יהיה גבוה ומשכנע יותר. "אין לי מה להילחץ מהבחינה מחר", אמר לי בעבר חבר לספסל הלימודים טרם המבחן במתמטיקה. לשאלתי בדבר הרוגע והביטחון שהפגין טרם מבחן שלא ראה מעודו, ענה לי החבר: "אני פשוט יודע את החומר".


בהמשך לכך הסביר כי אינך יכול ללמוד שפה זרה או מתמטיקה, ימים ספורים לפני מבחן. אם הקפדת ללמוד לאורך התקופה שקדמה למבחן, בנוסף לתרגולים המתבקשים, אין סיבה להיות בלחץ. וכאן בדיוק טמון ההבדל המרכזי; למדו, שננו, הקפידו על לוחות זמנים מתוכננים מראש, הימנעו מגודש לימודי של הרגע האחרון והיעזרו, באם צריך, במי שמתאפשר. משם הדרך תהיה לרוב יעילה יותר ומלחיצה פחות. כל אחד על פי יכולותיו והקצב המתאים לו. מי שיודע – יודע, והציון בהתאם. נכשלתם? לא סוף העולם. תמיד תוכלו לתקן, כך שעדיף להימנע מלחצים מיותרים.   

  

 

 

המלצות: כיצד להתכונן לבגרויות באופן מייטבי*

 

סדר

סדר הינו כלי חשוב לשינון חומר לימודי. החל מכתיבה ברורה ומסודרת של החומר הנלמד, והבלטת ראשי פרקים ונושאים מרכזיים. גישה שתסייע לכם רבות בבואכם לשנן את החומר בהמשך. 

 

שיטות הטמעה

לכל תלמיד יכולות למידה והטמעת חומר המתאימות עבורו. אל תתפתו לנקוט בדרכים הנכונות אולי לתלמיד אחר, אך בעייתיות עבורכם. נקטו בשיטות היעילות עבורכם, בהתאם לכישורים שלכם. ישנם המסתמכים על זיכרון שמיעתי טוב ושינון החומר באמצעות קריאתו בקול רם. אחרים קולטים טוב יותר במהלך כתיבת סיכומים לעצמם. דרך נוספת היא חבירה לשותף ללמידה והצגת שאלות הדדיות וספונטניות מתוך החומר הנלמד (למשל בהיסטוריה), כשכל נשאל שואף למתן תשובה נכונה ומלאה ככל האפשר לראהו. ישנן גם דרכים נוספות, אך חשוב שלא לאמץ בכוח שיטה שאינה זורמת לכם באופן טבעי.

 

סביבת לימודים

למען הגברת הריכוז וההעמקה בחומר הנלמד, חשוב להקפיד על סביבת לימודים נטולת הפרעות. בתוך כך חשוב לבחור בסביבה שקטה ונטולת גירויים חיצוניים כגון צלצולי טלפון נייד, רעשי רקע מרדיו או טלוויזיה, השמעת מוזיקה או רחשי רחוב החודרים מבעד לחלון.  

 

תכנון לוחות זמנים

צרו לוח מועדים ללימודים (ימים, שעות וכיו"ב) ככל הניתן מראש, תוך הימנעות מלמידה ברגע אחרון או שינון חומר רב מידי בסמוך למבחן עצמו. החליטו שעליכם לעמוד באותו לוח מועדים שהכנתם מראש, ללא הנחות או ויתורים לעצמכם. בילויים עם חברים או הסחות דעת אחרות - דחו למועדים אחרים ומתאימים יותר.

 

קריאת החומרים המסוכמים

הקפידו לשמור על קשר עם החומר הנלמד, באמצעות קריאתו מידי שבוע. הסתמכות על זכירתו רק כעת, אינה מבטיחה שליטה בו בבואכם להטמיע כמות גדולה יותר של חומרים או מקצועות בהמשך. על כן הקפידו להשאיר זמן לשינון קבוע ועקבי, שיעזור להשאירו "טרי" בראשכם ואף מוכר יותר משינון לשינון.
 

סימון חלקים בעייתיים

באם נתקלתם במהלך השינון בחלקים שאינם משתרשים בזכרונכם או בעיתיים להבנה, הפרידו אותם לרשימת נושאים נפרדת ושננו אותם באופן נפרד ומוגבר. באם נתקלתם בבעיית הבנה, פנו לחבר/ה לספסל הלימודים, מורה פרטי או לחומר לימודי כתוב ומפורט.

 

הפסקות

לצד ההתעמקות הרבה וגודש הלחץ הנוצר במהלך ועקב ההכנות למבחנים, חשוב ליטול מידי פרק זמן הפסקה קצרה לצורך אוורור וחיזוק הריכוז. פעילות גופנית (הליכה, ריצה, התעמלות קרקע ועד יוגה או מדיטציה), אכילת דבר מה, או כל דבר המרגיע אתכם ומסית זמנית את תשומת הלב הלימודית, יוכל לסייע לפריקת המתחים והגברת הריכוז בהמשך. עם זאת, הקפידו על הפסקות סבירות (עד כחצי שעה) ולא רבות מידי.

 

ציפיות הגיוניות

טרם הבחינה, רצוי שלא להלחיץ את עצמכם בשאיפות גבוהות ביחס ליכולותיכם. במקצועות בהם אינכם שולטים בקלות או לאורך זמן, השתדלו שלא להציב רף ציוני גבוה מידי שייצור לחצים מיותרים. מקסימום, תופתעו בהמשך לטובה.

גישה נכונה

אל תהפכו את המבחן לאוייב. מדובר בידע נרכש וככל שתקפידו להקדים את ההתכוננות אליו, כך ייטב.

 

יום לפני המבחן

קחו אותו יותר בקלות והימנעו משינונים מייגעים. למדתם עד כה רבות ורוב החומר אגור בראשכם. רצוי למנצל יום זה לחזרה על מיבנה המבחן, הרכבו והנושאים האמורים להיכלל בו, ופחות על תוככי החומר עצמו. עשו זאת תוך מנוחה יחסית וללא לחץ.

מנוחה  

לקראת כל בחינה גורלית חשוב לישון היטב; לא מעט מידי ומנגד לא הרבה מידי. הכמות המומלצת היא 8 שעות. לעומת זאת, שינה של 10 שעות ומעלה עלולה לגרום לישנוניות יתר במהלך היום שלמחרת (יום הבחינה), ושינה מועטה מהרגיל עשויה לגרום לעייפות ולהפחתת הרוגע והריכוז. 

 

יום המבחן

הקפידו על קימה מוקדמת יחסית בפרק זמן סביר טרם הבחינה, תוך חישוב מראש של משך ההתארגנות הביתית וזמן ההגעה למוסד הלימודי עצמו. הימנעות מלחצי זמן מיותרים תסייע רבות ביום זה. לכיתה עצמה מומלץ להגיע כחצי שעה טרם הבחינה. המלצה נוספת היא אכילת ארוחת בוקר מזינה בבוקר המבחן, תוך הימנעות ממאכלים סוכריים מידי.

מהלך המבחן

הקפידו לקרוא בתחילה את כל שאלות המבחן, ולאחר מכן בחרו בשאלות בהם אתם מרגישים בטוחים יותר. גם תשלטו בזמני המבחן בצורה יעילה יותר וגם תגבירו את ביטחונכם האישי לקראת החלקים המורכבים יותר עבורכם בהמשכו. בנוסף, מומלץ לפרק שאלות ארוכות ומורכבות לשאלות משנה, לצורך התייחסות נכונה ומלאה לכל חלק בתשובתכם. כמו כן, באם ניתן, השאירו רווח בין תשובה לתשובה, כך שאם תיזכרו בפרטים נוספים ישאר לכם מקום להוסיפם. בנוסף, הקפידו לקרוא כל תשובה לאחר סיום כתיבתה, לצורך בקרה ויצירת תשובה מלאה וממצה ככל הניתן.

באם נתקלתם במחסום זכרוני או מחשבתי במהלך המבחן, אל תילחמו בו. קחו הפסקה של כמה דקות עם עצמכם, שתו משהו, הירגעו, עצמו לזמן קצר את העיניים, קחו אוויר או צאו לשירותים. הפסקה קצרה תועיל רבות בעת הצורך.

שיהיה בהצלחה

והעיקר - קחו את הכול בקלות. לרוב תהיה הזדמנות נוספת (מועד ב' או השלמות בדרכים אחרות).בכל מקרה הענקתם לעצמכם ידע  ובכך יש רק טוב. 

 

 

חדשות

אוניברסיטה העברית קיבלה מקום 77 בעולם, הישג מרשים

אוניברסיטה העברית קיבלה מקום 77...

  המדד שנגחאי אשר מדרג מוסדות אקדמיים בעולם אחת לשנה, דירג אוניברסיטה העברים במקום 77, הטניון...

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של רפואה או מדעים? "בריחת המוחות"

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של...

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של רפואה או מדעים? "בריחת המוחות"   בשנת 2019 היחס בין אקדמאים...

לימודים בעידן קורונה

לימודים בעידן קורונה

עצות ללימודים אקדמיים בעידן קורונה ולמה זה יכול להיות מסוכן עבור האוכלוסייה. אתם תהיו דור...